stats

zaterdag 15 augustus 2015

Ik ga op vakantie en ik neem mee... een leuk klein vlindertje

Eerlijk gezegd ben ik al weer terug van vakantie, maar ik heb deze vlindertjes wel als dank achtergelaten. Het is een variatie op dit Engelse patroon, de variatie en de haak-illustratie zijn van mij.
Begin met 4 lossen, haak ze in een ring. Haak 3 lossen en dan 9 stokjes in de ring, wissel aan het eind naar blauw (of een andere kleur natuurlijk) Totaal 10.
Draai, haak 3 lossen en een stokje in de allereerste steek. Dan in alle volgende steken 2 stokjes (totaal 20 steken). Wissel naar wit. Laat van blauw een lang genoeg draadje hangen om straks een voelspriet te maken.
Sla 3 steken over, haak in de vierde steek *een dubbel stokje, wissel naar blauw en haak in dezelfde steek een dubbel stokje, wissel naar wit,* herhaal dit 4 keer (in totaal 10 dubbele stokjes in de vierde steek, dat is het origineel. Sla 3 steken over. Haak in de 8e steek 10 halve stokjes, afwisselend blauw en wit, wissel naar blauw en sla 1 steek over. Haak in de 10e steek een vaste en wissel naar wit.
Haak nu de tweede kant van de vlinder, eerste 10 halve stokjes in de 12e steek, dan 10 dubbele stokjes in de 16e steek.
Haak een halve vaste in de laatste steek (als het goed is gegaan met blauw).
Deze toevoeging heb ik ook gemaakt, haak halve vasten naar beneden en steek in in de ring en haak daar een vaste. Haak halve vasten omhoog langs de rand tot aan het wit. Hecht af maar met een lange draad. Haal de draad door de vlinder heen naar het midden, knoop hem samen met de blauwe aanhechtdraad. Leg dan in ieder draad je een klein knoopje en knip de draad daarboven af. Eventueel kun je deze voelsprieten nog verstevigen met een beetje lijm.

1 opmerking: