stats

donderdag 20 september 2012

Finse vlinder

Ik ben bezig met het haken van 39 verschillende vlinders. Ze komen allemaal op mijn vlinderblog en in oktober stuur ik ze naar Houston.
In mijn zoektocht kwam ik een mooie vlinder tegen via Pinterest, met een patroon in het... Fins. Met google-vertalen krijg je erg grappige verschrijvingen (google weet niet zoveel van haken helaas) maar ik ben er wel ongeveer uitgekomen. Dus als je een poging wilt wagen... heb ik hieronder een Nederlands patroon uitgeschreven.
16 lossen voor de eerste vleugel, haak in de 7e steek vanaf de naald een stokje, dan 2 lossen, in de 10e steek een half stokje, weer 2 lossen, in de 13e steek een vaste, weer 2 lossen en dan in de laatste steek een vaste. Nu voor de onderstre vleugel hetzelfde maar begin met 17 lossen. Dan weer een ondervleugel (17 lossen) en tot slot een bovenvleugel (16 lossen). Nu haak je rondom verder in de boogjes lossen: 2 vasten, 3 halve stokjes, 3 stokjes. Dan in de buitenste boog 3 stokjes, 5 lossen, 6 stokjes. Aan de onderkant van de bovenvleugel verder 3 stokjes, 3 halve stokjes, 2 vasten. In de twee ondervleugels doe je hetzelfde maar zonder de 5 lossen in de buitenste boog, je maakt daar 15 stokjes. De rechtervleugels zijn spiegelbeeldig. De derde toer haa je in de eerste 3 steken een vaste, daarna 8 halve stokjes tot aan het boogje. In het boogje 6 stokjes, een picot (3 lossen, 1 vaste in de eerste losse) en dan weer 6 stokjes, dan 5 halve stokjes en 2 vasten. In de ondervleugel 16 stokjes, dan een picot, 2 vasten, 1 half stokje, 6 stokjes, dan 5 halve stokjes en 2 vasten. Nu haak je 5 lossen voor het onderlijf, halve vasten terughaken. De rechtervleugels spiegelbeeldig aan de linkervleugels. Bovenaan maak je twee voelsprieten van 8 lossen en terughaken met halve vasten. Daarna maak je het lijfje van de vlinder door heen en terug over de vleugels te haken met halve vasten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten