stats

dinsdag 12 februari 2013

Gevuld hartje haken

De hartjes die ik gehaakt heb voor mijn zoons Save the Children project zijn gevulde hartjes. Het patroon kwam van pinterest, was in Japans geschreven met zulke duidelijke foto's dat het prima te haken is.
Na 165 hartjes is mijn versie meer snel-snel, dus hieronder de iets verkorte Nederlandse versie (in plaats van haken op donderdag nu een keer haken voor donderdag - dan is het Valentijnsdag).

Gevuld hartje haken

Begin met 3 lossen, haak vast met een halve vaste en maak dan in het ringetje 6 vasten. Trek het begin-einde aan zodat je een mooi ‘dicht’ rondje krijgt. Haak in de eerste 4 steken steeds 2 vasten.* Dan nog 8x in iedere steek 1 vaste. Afhechten. Dit is het eerste bolletje.

Begin opnieuw met het tweede bolletje. Doe precies hetzelfde als hierboven beschreven staat tot aan het *. Ga dan verder met de rest van het patroon:

Haak 16x 1 vaste in iedere steek. Steek in, haal door en steek dan in in het eerste bolletje net naast de afhechting. Haak verder over het eerste bolletje (je hebt nu een soort BH-tje). Bij de overgang van het ene naar het andere bolletje haak je steeds 2 steken samen. Alle minderingen onder elkaar. Afhankelijk van het garen dat je gebruikt kun je ook nog een keertje op de bol zelf (aan de buitenste kant) 2 steken samenhaken.

Als je steken bijna op zijn het hartje vullen, daarna doorhaken totdat je het aan de onderkant dicht kunt maken. Afhechten en de draad naar binnen trekken. Je kunt ook nog een iets grotere opening aan de onderkant laten en het hartje op een potlood lijmen.
 
En zoveel zijn er vandaag weer verkocht!
 

2 opmerkingen:

  1. Hallo ik wil graag een klein hartje voor mijn oma maken maar ik snap niet goed uw uitleg kunt u ook een video maken hoe u dit allemaal doet mvg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een videofilmpje via youtube http://www.youtube.com/watch?v=H5C7bfBXTxA

    BeantwoordenVerwijderen