stats

vrijdag 21 mei 2010

Heerlijk als je handen kunnen maken wat je in je hoofd hebt


Een blog, OK, alles wijst in die richting. Dus vandaag is een goed moment om er echt mee te beginnen. Ik ben vandaag bezig geweest met het haken van 15 windmolentjes, een cadeautje voor morgen. Hiernaast zie je een hele stapel wieken.
Hoe kom je dan aan een patroon? Eigenlijk bedenk ik eerst wat ik wil maken, en dan zoek ik een garen uit dat daarbij past en begin... Voor de molentjes had ik toevallig nog een leuke gemeleerde bol liggen, en daarna ben ik gewoon begonnen. Ik wilde iets dat bij de poldercompetitie zou passen. Nu heb ik dus een berg 'huisjes' en wieken, morgen een hele rij (dan zal ik daar een foto bij zetten). Vaak kan ik pas als ik iets de tweede keer maak opschrijven wat ik nu precies doe, het uitproberen is vooral vingerwerk, net of ze zelf kunnen denken.

Zelf aan de slag
Nu is de sprong naar molentjes haken natuurlijk enorm als je nog nooit gehaakt hebt. In dat geval (en als je het leuk vind om je vingers iets nieuws te leren) kun je beter beginnen met vingerhaken. Neem een draad die lekker in de hand ligt maak er een klein lusje van, haal het uiteinde erdoor en trek het lusje aan (met je andere hand houd je en het uiteinde en de rest van de draad vast). Nu haal je steeds het lange eind van de draad door het lusje en trekt het aan. Na een aantal steken krijg je een 'staartje' Wat je daar voor leuke dingen mee kunt doen komt een volgende keer aan bod.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten